Dansk Vandrelaug Foto Birthe Ambrosius, Viborg Afd.

Om os

Vi er Danmarks største aktivitetsorganisation for vandrere med omkring 10.000 medlemmer. Mere end 600 frivillige turledere i vores 21 lokalafdelinger tilrettelægger og gennemfører året rundt ca. 2.800 vandreture og kurser i Danmark og udlandet.

Siden vi startede i 1930 er Dansk Vandrelaug vokset til at have 21 lokalafdelinger fordelt i hele landet. Disse afdelinger organiserer og arrangerer vandreture og kurser i Danmark og udlandet. Vores frivillige turledere er nøglen til vores succes, da de tilrettelægger og gennemfører de mange vandreture og kurser, som vores medlemmer kan deltage i.

Vi tilbyder et bredt udvalg af vandreture i forskellige sværhedsgrader og længder, så der er noget for enhver smag og fysisk formåen. Vores ture strækker sig over hele Danmark og omfatter både byvandringer, naturoplevelser og længere vandreture i nationalparker og på vandreruter.

Udover vandreture tilbyder vi også kurser i navigering, førstehjælp og planlægning af vandreture. Disse kurser giver vores medlemmer mulighed for at udvikle deres evner som vandrere og sikre, at de er godt forberedte på eventuelle udfordringer, de kan møde undervejs.

Som medlem af Dansk Vandrelaug får man adgang til vores omfattende aktivitetsprogram, mulighed for at møde andre vandreinteresserede og blive en del af et fællesskab af aktive og engagerede mennesker. Vi er stolte af vores lange historie og dedikation til at give vores medlemmer de bedste oplevelser i naturen.

21 afdelinger fordelt i hele landet

Som medlem kan du naturligvis gå med på ture i hele landet, men du bliver tilknyttet en enkelt afdeling, hvor du har stemmeret til generalforsamlingerne. Afdelingerne fordeler sig således:

Sekretariatet

En god historie

Dansk Vandrelaug blev stiftet den 18. maj 1930 med det formål at give unge mennesker mulighed for at komme ud i naturen, da en indbudt flok på 20 personer med Stig Hansen som initiativtager tog til Lille Gribsø i hjertet af Gribskov nord for Hillerød i Nordsjælland.

En stor varde markerer stadig det sted, hvor medlemmerne af den nyetablerede forening gik deres første tur tilbage i 1930.

Siden har foreningen forgrenet sig med 21 afdelinger i hele landet, over 2500 vandreture om året plus en lang række vandreferier i ind- og udland.

Her får du den fulde historie

Læs de seneste artikler om Dansk Vandrelaug