E6 på Sjælland

Fjernvandrevej E6 fra Korsør til Kastrup

På Sjælland kan man gå ad Fjernvandrevej E6 fra Korsør til Kastrup, i alt 163 km. Denne rute blev oprettet i 2000 af medlemmer af Dansk Vandrelaug, som stadig har opsynet med skiltningen på strækningen. Ruten har ændret sig hist og her, bl.a. fordi kommunerne siden da har oprettet nye stier, som det var interessant at bruge.

e6sjaelland

GPS-spor og kort:
Alle danske fjernvandreveje, herunder E6, findes også på Waymarkedtrails.org. Du kan også hente ruten på http://my.viewranger.com/route/details/NTAyNTQ%3D.

Vandrekort i PDF-format kan hentes hér: 1 2 (nord) 2 (syd) 3 4 5 6 7 8 9 10
(Bemærk, at de 10 vandrekort dækker de 6 strækninger nedenfor).

Ruteoversigt:

•   Korsør til Kongskilde
•   Kongskilde til Roskilde
•   Roskilde til Reerslev
•   Reerslev til Ishøj
•   Ishøj til Kastrup
•  Alternativ rute fra Landsgrav til Lorup

Korsør til Kongskilde
Denne strækning er afmærket med E6-mærkater på Sjællandsledens skilte.
Vel ude af Korsør Station skal vi til venstre og ad fodgængerbroen over banen. Herefter går vi langs banen til Svenstrup og drejer mod Knivkær. Hvor kysten er tæt på Broholmvej går vi op og følger denne vej gennem sommerhusområdet. Så går det videre ud over markerne og hen langs Tude Å og Vårby Å til Trelleborg. I Trelleborg fortsætter vi ad sogneveje til en grusvej ved Stærremark, og op mod Kongedyssen. I Slagelse drejer vi t.v. ad Europavej og lidt senere t.v. ad Kinavej, også går det igen ud på landet med en dejlig udsigt over Vårby ådal. Her krydser vi motorvejen og går op mod Slots Bjergby. Fra Slots Bjergby går det ud over markerne gennem landsbyerne Harrested, Rosted og Bøstrup og langs skovbrynet til Falkensten Skov. Herefter går det gennem Lorup Skov og hen til Tystrup-Bavelse søerne.

Bemærk: midlertidig omlægning i Slagelse

Kongskilde til Dellinge
Denne strækning er afmærket med blå skilte med en vandringsmand og påskriften "Fjernvandrevej E6".
Ved Friluftsgården følger vi stien ved søen og så går det op ad bakke til en rasteplads. Herfra følges sognevejen til Broby Vesterskov, hvor vi drejer ind på stien Spor i Landskabet til E6-markeringen viser ud af skoven. Ruten fortsætter gennem Vester Broby og videre ad sognevejen.I Næsby Bro følges den travle landevej til Alsted Skov. Ved sognevejen drejes mod Alsted, og så går turen ud over markerne til Høm, hvor vi drejer til venstre lige før Brugsen, så vi kan komme hen til den fine sti langs Ringsted Å. Vi fortsætter langs Ringsted Å, krydser motorvejen og drejer til højre mod Ejlstrup Huse, og fortsætter over dæmningen over Haraldsted Sø. Vi går et stykke langs søen, og drejer op ad skrænten, går gennem Haraldsted og op forbi kapellet. I skovene er der et par uafmærkede afstikkere inden vi passerer udkanten af Valsølille og runder Enghave nord for Valsølille sø.Vi går lidt op af vejen mod slottet og drejer til højre langs golfbanen syd om søen. Midt for slottet drejer vi skarpt til højre og følger den gule markering til kort efter Mortenstrup Sø, hvor vi går op ad Valdemarsvej og drejer lidt til højre ved skovfogedhuset. Ruten fortsætter gennem Bidstrup Skovene og ud over Særløse Overdrev. Efter skoven Indelukket følger vi Bispegårdsvej.

Dellinge til Roskilde
Denne strækning er afmærket med grønne skilte med en rygsækvandrer og påskriften "Skjoldungesti".
Vi drejer ad Dellingevej op mod Ledreborg til en ny bro over banen. Så går det nordpå til Sagnlandet Lejre, hvor vi drejer mod øst til Gammel Lejre. Vi fortsætter over dæmningen og går op forbi skibssætningen. Ved Møllebro drejer vi ind ad engen langs Kornerup Å og Svogerslev Sø. Midt for søen drejer vi skarpt til højre, oppe ved vejen til venstre og derefter rundt om villakvarteret ad en trampesti forbi golfbanen. Ved Boserupvej går vi et lille stykke til højre og drejer ind i Boserup Skov ved p-pladsen. Vi går tværs gennem skoven, drejer mod syd og fortsætter langs fjorden til Roskilde havn.

Roskilde til Reerslev
Vi går op mod Domkirken, fortsætter henad Algade og drejer t.h. efter Røde Port og op mod vandtårnet. Vi fortsætter gennem Vindinge og ind i Hedeland.

Reerslev til Ishøj Strand
Denne strækning er afmærket med Naturstiens skilte.
Vi følger Naturstien Strandparken-Hedeland via Solhøj Fælled, Torslunde, Benzonsdal, Lille Vejleå, Ishøj Naturpark til Ishøj Strand.

BEMÆRK: Omlægning af stien grundet jernbanearbejde, se kort. Kort 2

Ishøj Strand til Kastrup
Vi følger Nældestien og Svingelstien langs Vallensbæk og Brøndby Strand, og fortsætter gennem Mågeparken og over Kalvebodbroen. Vi går ned ad Svenskeholmvej og til venstre ved Granatvej. Vi passerer naturskolen, og følger Amagers villaveje forbi Tårnby Station til lufthavnsstationen, hvor man kan tage toget til Sverige og fortsætte ad E6 mod nord.

Alternativ rute ved Slagelse: Landsgrav til Lorup (ikke vist på kortet)
Denne strækning er delvis afmærket med blå skilte med en vandringsmand og påskriften "Fjernvandrevej E6".
Ved Europavej fortsætter vi ad Blindekildevej og lidt senere kommer vi forbi Hellig Anders’ kilde. Efter de travle gader følger vi stien rundt om skolen til Antvorskov Ruin. I udkanten af den lille skov krydser vi motorvejen og går til venstre ad Parcelgårdsvej til de private skove. Fra E6-afmærkningen på Parcelgårdsvej følges skovvejen til højre. Ignorer alle sideveje til venstre og fortsæt til T- krydset ved Charlottedalsvej (gul/sorte militærskilte) og skovfogedstedet på venstre side, hvor du drejer til venstre. Kort efter deler vejen sig i to. Tag den til højre og ignorer den, der går vinkelret til højre ind på militærets øvelsesterræn. Følg skovvejen til du kommer til et skovløberhus på din venstre side. Ret foran på vejen ser du en bom over vejen, som går skråt til højre. Der er et E6 skilt ved bommen. Følg vejen; du er nu i Falkensten Skov. Fortsæt til du når udkanten af skoven med enkelte huse, her drejes til venstre (E6 skilt) og følg denne skovvej til vejen deler sig i tre. Tag den i midten (E6 skilt) og fortsæt til næste skovvej på højre side med E6 skilt. Tag denne og du er straks efter på Lorupvej, hvor du drejer til venstre og igen er på fælles rute.

Kvalitetsstier

Bliv medlem nu ...

- og deltag i vore mange vandreture i hele Danmark og udlandet. Med et landsdækkende medlemskab vil vore erfarne turledere give dig oplevelser i naturen på alle årstider. Vi tilbyder også kurser, foredrag og en række fordele til dig som medlem.

Bliv medlem

Turområder

Bornholm Sydsverige Storkøbenhavn Nordsjælland Roskilde Østsjælland Sydvestsjælland Storstrøm Nordvest Sjælland Sydfyn Fyn nord Nordtyskland Sønderjylland øst Sydvestjylland Trekantområdet Midtvestjylland Søhøjlandet Limfjord syd Aarhus Bugt Østjylland Himmerland-Aalborg Nordvest Vendsyssel Øvrig udland Østjylland