Rejseartikel Spanien

Vores vandrehistorie starter med, at Lis har et par venner, der kører sydpå hver vinter i flere måneder. I 2016 skulle turen gå til Tyrkiet, men på grund af begivenhederne i landet blev turen flyttet til Spanien.

Vi var så fem turledere, et medlem og vennerne, alle fra Vestsjælland, der sammen tog til Spanien ca. 100 km nord for Alicante og lidt inde i landet. Vi boede på en campingplads, Vall de Laguar – nogle i 30 dage, andre i 12 dage. Vi havde to hytter, en til fem og en til to personer. Plus vennerne, som var kørt derned med campingvogn. De har tidligere camperet og vandret her.

Vi kendte kun hinanden fra vores vandreture, og Lis’ venner kendte vi ikke. Vi mødtes til en frokost inden turen – men først efter at turen var planlagt og flybilletterne var bestilt. Så det var spændende at se, hvordan det kom til at gå med at bo så tæt og vandre sammen. Men vandrefolket er fleksible mennesker, så turen forløb gnidningsløst.

Den store hytte var vores samlingssted. Her blev alle måltider lavet og indtaget. Der blevet lavet så lækker mad, at der kun blev spist ude få gange. Indkøb foregik så vidt muligt på de små lokale markeder, men visse ting var det nødvendigt at hente i et supermarked.

Faste rutiner og tidligt i seng

Rejsen foregik i november måned 2016. Vejret var dejligt, nogle dage til shorts, andre til de lange bukser. Vi havde kun en enkelt dag med regn – den dag tog vi ud og spiste frokost. Alle dage gik efter næsten samme skema. Først morgenmad og madpakkesmøring. Klokken 10 startede vi med at vandre. Vi gik ud fra campingpladsen hver dag, og hver dag på en ny rute.

Campingpladsen ligger i et fantastisk dejligt vandreområde. I klart vejr kan man se Middelhavet og ane Ibiza. Området er meget kuperet, som man kan se på billederne. Da vi kom kørende, kunne jeg ikke forestille mig, at jeg kunne komme op på toppen, men det lykkedes. Turenes længde varierede mellem 10 og 22 km afhængigt af, hvor stor stigningen var. Stierne var fint afmærkede. Klokken 17.00 (og ikke før!!!), stod den på gin/tonic eller 1 glas vin og snak om dagens tur. Bagefter gik vi i gang med aftensmaden, hvor alle hjalp hinanden. Dagen sluttede ofte med kortspil, og så i seng, så vi kunne være friske til næste dags vandring.

Camping Vall de Laguar ligger utrolig smukt. Der ligger flere små byer i nærheden, Fleix, Campell, Benimaurell, Murla og Orba. Når vi skulle hente drikkevand, skulle vi ud af campingpladsen og hen til det gamle vaskested og fontæne. Overalt var der appelsin- og citrontræer, mandeltræer og sharontræer. I dalene var der meget frodigt, umuligt at remse alle de planter op, vi så. De gamle oliventræer var fantastisk smukke, mange var hele skulpturer. Det hele omkranset af bjergene. Stierne i området er meget gamle, mange er sikkert gamle æselstier. Mange zigzaggede sig op ad bjerget, som det kan ses på billedet.

Som en spedalsk

Når vi vandrede rundt i området, mødte vi mange steder en mini-udgave af den kinesiske mur. Muren er 4 km lang og 3 m høj. Inden for muren ligger Europas sidste spedalskhedshospital. Det blev bygget i 1908, og muren blev bygget fra 1923 til 1930. Muren blev bygget, efter at 20 patienter flygtede i 1923.

Indtil 1964 var der kun én indgangsport, ingen vej tilbage. På billedet ses en runding i muren. Herfra kunne den spedalske tale gennem hullet med en person, som stod på den ”rigtige” side.

I dag er der ca. 40 helbredte patienter tilbage – mange ældre, da spedalskhedsbakterien ikke angriber hjerne og hjerte. Området har sin egen begravelsesplads, og her ender de fleste patienter. De fleste dør ensomme. Hospitalet huser i dag også en afdeling for folk med Alzheimers.

Spændende hvilken ny viden man kan få på en vandretur.

En billig fornøjelse

Turen kostede ca. 6000 kroner pr. person for 30 dage, flybillet, leje af bil, campingplads, mad og drikke.

Fantastisk at 8 mennesker, der næsten ikke kendte hinanden i forvejen, kan tage af sted sammen og nyde vandringen og hinandens selskab. Vi har allerede planlagt næste tur i november til et andet område i Spanien, på de samme præmisser. Spændende hvad vi kommer til at opleve der.

Kvalitetsstier

Bliv medlem nu ...

- og deltag i vore mange vandreture i hele Danmark og udlandet. Med et landsdækkende medlemskab vil vore erfarne turledere give dig oplevelser i naturen på alle årstider. Vi tilbyder også kurser, foredrag og en række fordele til dig som medlem.

Bliv medlem

Turområder

Bornholm Sydsverige Storkøbenhavn Nordsjælland Roskilde Østsjælland Sydvestsjælland Storstrøm Nordvest Sjælland Sydfyn Fyn nord Nordtyskland Sønderjylland øst Sydvestjylland Trekantområdet Midtvestjylland Søhøjlandet Limfjord syd Aarhus Bugt Østjylland Himmerland-Aalborg Nordvest Vendsyssel Øvrig udland Østjylland